Sterk Jr in Suriname

“A life less boring”

Hier weer eens een bericht, uit het (hier nog steeds) zonnige Suriname.Niet voor te stellen dat het in Nederland meer dan 20 zoniet 30 graden kouder is, en jullie de dikke winterjas al weer aan kunnen.Ik heb hier weer een drukke periode achter de rug.Op het werk kwam een ‘nieuw’ merk binnen; Dewar’s Whisky.Dewar’s whisky wordt de komende tijd (weer) de grootste klant voor HEM Suriname.In de jaren 80 was Dewar’s het grootste whisky merk in Suriname en omstreken en ook de alle grootste klant van HEM. Maar door alle omstandigheden hier (jaren 80) is dit vervaagd.

Nu anno 2009 wil Dewar’s Whisky met behulp van HEM weer het grootste whisky merk worden en Johny Walker voorbij streven. Qua grafisch vormgeving kan ik hier mijn steentje bijdragen. Ik wordt dit half jaar de aangewezen persoon (met vormgeving) bij HEM om Dewar’s weer op de kaart te zetten in Paramaribo en Suriname.Zo moest ik onlangs 2 grote krantenadvertenties maken voor ‘De West’ en ‘De ware tijd’. (samen goed voor een oplage van meer dertig-duizend)Één advertentie was zelfs meer dan een halve pagina groot.Mooi om s’ochtends hier de krant te kopen en je eigen werk te bewonderen.In de advertentie draaide het voornamelijk om promoting van Dewar’s cocktails op verschillende locaties in Paramaribo. Om de promoting compleet te maken moest iedereen er natuurlijk ‘goed en herkenbaar’ bij lopen. Zo ook te taak voor mij om meer dan 100 shirt te ontwerpen voor de verschillende promo’s. En daarnaast ook nog eens 2 grote ‘banners’ (spandoeken) te ontwerpen.

En als klap op de vuurpijl mocht ik ook een muurprojectie maken voor een super grote muur midden in het centrum van Suriname! Ze zijn op dit moment nog druk aan het schilderen met de wallpainting maar de foto’s volgen snel.

Om Dewar’s whisky goed te promoten en bekend te maken in Suriname zijn er internationale mensen overgevlogen o.a. uit New York ,Schotland en Puerto Rico.De eerste avond van aankomst kon de promo hier al gelijk beginnen.Die avond werd er gestart in (het iets duurdere) restaurant D’Optimist.Mijn banners groot hangend en staand in het restaurant en de internationale Dewar’s en HEM mensen allemaal lopend in mijn ontworpen shirts.Dan besef je toch in eens, hoe mooi dit vak toch kan zijn JHeerlijk wat whisky cocktails geproefd, complimenten gekregen van verschillende kanten en dus die avond met een zeer tevreden gevoel gaan slapen.Die week kregen de leidinggevende mensen en sales-mensen van de HEM inclusief de stagaire J een presentatie over Dewar’s whisky. Daar zat tevens ook een proeverij bij. Ik kan nu dus precies het verschil proeven en iedereen vertellen wat Dewar’s whisky onderscheidt van de andere whisky’s.Een paar dagen daarna volgden al gelijk de 2de , 3de, en 4de promo in het centrum van Paramaribo. Één in een duur hotel hier in het centrum inclusief met een ingehuurde brasband en saxofonist en die avond ook in een trendy bar genaamd ‘Shakers’.Paramaribo kon dus even ruiken en proeven aan Dewar’s whisky maar natuurlijk ook aan mijn prachtige artwork ;)

Suriname is in ieder geval nog lang niet van mij af J

(www.dewars.comof een mooie commercial van Dewar’s is te zien op:http://www.youtube.com/watch?v=oDxtTb_WWUc )

Na alle hectiek van Dewar’s whisky staan er nu alweer andere grote projecten voor de deur. Van een grote promo voor L’Oreal tot aan een grote Maggi actie.Van Listerine folders tot aan een nieuwe supermarkt (wordt 1 van de grootste en mooiste van Paramaribo). Ook de reclame wereld hier, is erg druk en heeft veel verschillende deadlines.Zo kom ik de laatste tijd vaak langs de drukker om mijn artwork in te leveren en een paar dagen later groots en uitgeprint weer op te halen.

Zo nu jullie een kleine impressie hebben van mijn werk op mijn stage, zien jullie wel dat het niet overal rustig, chill en ‘no spang’ is in Suriname.Naast mijn stage geniet ik natuurlijk nog elke dag hier, en doet Suriname mij elke dag nog versteld staan! De dagen vliegen nog steeds voorbij, maar merk nu wel dat ik het leuk vindt als ik iets hoor uit ons koude kikkerlandje.

Ik voetbal hier elke maandag, heb al een paar keer geshopt in grote shoppingmalls, heb al heerlijk gezwommen in de Atlantische oceaan, ben al naar het casino hier geweest, ‘illegaal’ gezwommen in een super duur hotel :P, en veel zwembaden en terrasjes gezien J.

Ik stop nu weer met mijn verhaal en ga nog even chillen in mijn hangmat om morgenochtend mij weer creatief in te zetten voor de HEM!

Bye Bye

Jan Sterk Jr.

Jochem

Klinkt goed schnitzel!
Weinig op aan te merken qua spelling en dergelijke ;) haha! Het ga je goed en doe kalm an!

Aafke

Klinkt erg leuk wat je daar allemaal doet!
ik kan me voorstelle dat het wel goed voelt als je overal je eigen ontwerpen ziet.
Is die dewar's whisky nog een beetje te drinken dan?
veel plezier nog en ik zal je blijven volgen!
kusje

Janneke

Hey Jan,

Kun je met ons visum gewoon naar Frans Guyana? Heb jij al een goedkeuring gekregen van de vreemdelingendienst? Moet je nog iets van een stempel regelen voordat je de grens over gaat?

Groetjes Janneke

Geranda

Janneman!
Leuk om je verhalen te lezen! zo te lezen ben je veel aan het ontwerpen, doe je wel wat andere communicatiedingen;-) ? Veel plezier nog!

xx Geranda

Jan JR

@ Jochum, dankje dat is natuurlijk goed om te horen uit een mond van een echte schoolmeester;) Doe daar ook rustig aan en hou alle jongens een beetje in de gaten he!

@ Aafke, Ja het is echt super om dat hier terug te zien :)
En de whisky is ook erg lekker ja ;) en vooral als ze het mixen in een cocktail.

@ Janneke, Normaal gesproken moet je wel een ander visum hebben ja, maar niet als je via de illegale weg gaat. Dan vragen ze nergens om :)

@ Geranda, Ja heb er ook voor gekozen om veel te ontwerpen maar doe ook wel veel communicatiedingen hoor! moet veel utzoeken en invetariseren etc. Dus doe allebei wel.

albert

Hallo jan,nog even de groeten uit sibculo, je vader en moeder zijn er nu ook denk ik, mooi met je verjaardag,en daarom gefeliciteerd van mij wilma rick en jennifer.je verhalen zijn mooi om telezen

Oom Pieter

Hallo Jan,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Maak er samen met je vader en moeder iets heel moois van.

Hartelijke groeten aan allemaal,

Tante Geke & oom Pieter

Ria

hallo Jan,
Jan, van harte met je verjaardag! Wat leuk een keer je verjaardag in de zomer te hebben!
Leuk dat je ouders op je verjaardag zijn!
Maak er samen een gezellige dag van!

hartelijke groet Albert en Ria